Szwajcaria chodziła nam po głowie od bardzo dawna. Piękne przełęcze, kręte drogi, góry na wyciągnięcie ręki. Tyle miejsc, które widzieliśmy na zdjęciach innych ludzi, kusiły nas niezmiernie. W końcu się doczekaliśmy naszej szansy. Kupiliśmy bilety do Bergamo, tam czekał już na nas VW Polo. Hotele mieliśmy zaplanowane nad jeziorem Maggiore. Dlaczego we Włoszech, a nie w Szwajcarii? To proste do Szwajcarii mieliśmy już bardzo blisko, a ceny były jeszcze włoskie. A uwierzcie mi, w cenie hoteli i jedzenia to robi różnice. Po raz pierwszy zabrałem na pokład w bagażu podręcznym statyw. Był to Manfrotto BeFree, niewielki statyw, spokojnie mieszczący się do małego darmowego bagażu podręcznego WizzAir. Naczytałem się wcześniej, że w zależności od kontrolera mogą, ale nie muszą być problemy na odprawie. W Warszawie nie było, w Bergamo celniczka zwróciła jedynie uwagę, że koniecznie musi być schowany. Także na spokojnie będę go zabierał na kolejne już zaplanowane wojaże. Jego przydatność jest niesamowita, po raz pierwszy od bardzo dawna mamy wspólne wyjazdowe zdjęcia z Martyną. Dzisiejszy wpis będzie miał inną formę niż poprzednie wyjazdowe. Jest w nim o czym się zaraz przekonacie sporo zdjęć, a niewiele opisów. Niech obraz opowie Wam wszystko. Miłego oglądania:)
PORSCHE 911. bellagio, lago di como
FIAT 500R. bellagio, lago di como
lago di como
arona. lago maggiore
stresa. lago maggiore
W tym miejscu muszę się trochę rozpisać. Matterhorn znacie? Na pewno kojarzycie go chociażby z opakowań czekoladek Toblerone. Tak jest, to dokładnie ta góra. Koniecznie musieliśmy się dostać jak najbliżej i ją zobaczyć. Jedną z możliwości jest dojechanie do miejscowości Zermatt. Jedyny problem polega na tym, że tam nie można dojechać autem. Do całej miejscowości nie ma wjazdu pojazdami spalinowymi. Także auto zostawiamy w miejscowości Tasch na jednym z parkingów płatnych, kupujemy bilet na pociąg i ostatnie kilometry do Zermattu dojeżdżamy nim lub tez idziemy na piechotę. My wybraliśmy pociąg. Na miejscu faktycznie nie ma ani jednego tradycyjnego pojazdu. Gości hotelowych rozwożą elektryczne wózki lub dorożki. Tak samo pojazdy komunalne takie jak śmieciarki są małe i elektryczne. Poza tym miasto opanowane jest przez rowerzystów.
zermatt. szwajcaria
Następnym etapem w podróży do Matterhorn jest zdecydowanie, z której strony chcemy go oglądać. Myśmy zdecydowali się na dostanie się do jeziora Riffelsee. W tym celu można iść pod górę szlakami, lub też wjechać pociągiem co też uczyniliśmy. Jako stacje końcową wybraliśmy Rotenboden i to było ostatnie ułatwienie jakie wybraliśmy tego dnia. Resztę drogi do auta pokonaliśmy już na piechotę. Około 10km.
rotenboden. szwajcaria
riffelsee. matterhorn. szwajcaria
matterhorn. riffelsee. szwajcaria
matterhorn. szwajcaria
zermatt. szwajcaria
Szlaki w okolicy są miejscami dosyć strome, ale spokojnie daliśmy radę w normalnym obuwiu sportowym. Wszystko dlatego, że szlaki, a raczej ścieżki przygotowane są również pod rowerzystów, których było całkiem sporo. W większości nasze zejście było piaszczystą dróżką, miejscami jedynie zamieniała się w kamienistą.
VERZASCA
Verzasca jest to usłana kamieniami rzeka spływająca do Lago Maggiore. Myślę, że będąc w okolicy powinniście się zainteresować miejscowością Lavertezzo w , której znajduje się ładny kamienny mostek, z którego można poskakać do lodowatej wody. Co kto lubi:p My udaliśmy się kawałek dalej, gdzie ludzi było mniej i można było w spokoju pomoczyć nogi. Przy okazji przetestowaliśmy statyw Manfrotto BeFree. Wyglądem mały, ale umiejętnościami spory. Spokojnie utrzymał stabilnie niezbyt lekkie 5dmkIII z klockowatym 24-70 przy nawet kilkunastu sekundach naświetlania.
VERZASCA. SZWAJCARIA
fujifilm x-t10, manfrotto BeFree. VERZASCA. SZWAJCARIA
LOCARNO
LOCARNO. SZWAJCARIA
FURKAPASS, GRIMSELPASS, SAN GOTTHARD PASS-TREMOLA, SUSTENPASS
W tym miejscu poruszę temat podróżowania samochodem po Szwajcarii. Kilometrów nie zrobiliśmy bardzo dużo jak na nasze standardy wyjazdowe. Około 1500 w 4 dni. Natomiast czas potrzebny na dojazdy nie zależy w tej okolicy od dystansu, a od terenu. W wielu miejscach ograniczenie jest ustawione na 30km/h i ludzie tak jadą. Nie próbujcie też przekraczać prędkości, mandaty z opowieści są bolesne, a fotoradary nie są tak pobłażliwe jak u nas i strzelają zdjęcia od 1km/h więcej. To akurat sprawdziłem osobiście na autostradzie z ograniczeniem do 100km/h jadąc na tempomacie około 105 km/h strzeliło nam zdjęcie. Chociaż póki co, a już trochę czasu minęło nic do nas nie dotarło. Drogi miejscami są wąskie i bardzo wąskie, na ciasnych zawrotach, ślepych zakrętach i w tunelach kierowcy trąbią aby dać znać, że jadą.
 Winieta roczna kosztuje 40 franków i nie ma możliwości wykupienia krótszej. 30 km/h ma swoje plusy, widoki są śliczne, a ilość super aut przemierzająca je ogromna. Niska prędkość pozwala więc dłużej cieszyć się taką sytuacją, a to zawsze jest plus.
FURKAPASS. SZWAJCARIA
grimselpass. SZWAJCARIA
mercedes-benz sl. FURKAPASS. SZWAJCARIA
grimselpass widziany z FURKAPASS. SZWAJCARIA
furkapass. szwajcaria
FURKAPASS. SZWAJCARIA
sustenpass. szwajcaria
bmw m3, ford mustang gt. sustenpass. szwajcaria
Oczywiście nie obyło się bez mgły i deszczu.
san bernardino pass. szwajcaria
Podsumowując, polecam wszystkim odwiedzenie Szwajcarii. My na pewno tam wrócimy bo zostało nam sporo nieprzejechanych dróg.
Tomek

Może zainteresują Cię inne nasze projekty:

ISLANDIA | CZYLI ODLUDNA KRAINA DESZCZU I ZIMNA
Fotorelacja z naszego pięcio dniowego pobytu na Islandii. Co udało nam się zobaczyć, jak podróżować i czego się spodziewać wybierając ten kierunek.
2020
FERRARI | CZYLI PREZENTACJA F8 SPIDER
Kilka zdjęć wykonanych podczas prezentacji Ferrari F8 Spider w warszawskim salonie Ferrari Polska.
2019
Włochy | czyli raj dla grup wielu cz.3
Włochy | czyli raj dla grup wielu cz.3 Passo dello Stelvio, raj motoryzacyjny, kolarski, krajobrazowy, motocyklowy, fotograficzny.
2015
Puglia | czyli w poprzek "buta"
Puglia | czyli w poprzek "buta". Z Campani jedziemy na druga stronę, aż do Pugli. Wszystko to po to, aby odwiedzić Polignano a Mare i Matere. Zobaczcie jak było.
2016
Hasselblad | czyli stara miłość nie rdzewieje
Hasselblad | czyli stara miłość nie rdzewieje. Wpis o tym, że nie zawsze najważniejsze w zdjęciach są megapiksele, brak szumów i ostrość japońskiej katany. Na przykładzie mojego ulubionego Hasselblada 500C.
2015
PAPER TRAILS | CZYLI GDZIE MUZYKA SPOTYKA DESIGN
Opis sesji, której bohaterem był plakat polskiej marki Paper Trails. Podczas sesji korzystaliśmy z lampy Quadralite Atlas 600, światłomierza Sekonic i X-rite Colorcheckera. Zobaczcie efekty.
2017
YOUNGTIMER WARSAW | CZYLI ROZPOCZĘCIE SEZONU 2018
Fotorelacja z rozpoczęcia sezonu spotkań Youngtimer Warsaw 2018. W sporym skrócie, piękna słoneczna pogoda, lotnisko Bemowo i spora frekwencja aut.
2018
HASSELBLAD 500C | CZYLI POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI
Dwa weekendy, trzy imprezy, trzy przeterminowane klisze Kodaka i jeden aparat- Hasselblad 500C. Portra 160, Portra 400 i Ektar 100 wywołane i skanowane w domu. Zapraszam do fotorealacji.
FORZAITALIA 2016 | CZYLI MAŁE WŁOCHY POD TARCZYNEM
Moja fotograficzna relacja z Forzaitalia 2016- spotkanie miłośników motoryzacji i kultury włoskiej, które odbyło się 24 września w Dworze Many pod Tarczynem. Sporo detali Ferrari, Maserati czy Alfa-Romeo.
2016
CONVERSE | CZYLI SPERSONALIZOWANY CHUCK TAYLOR
Proces powstania i retuszu fotografii buta marki Converse. Jest to spersonalizowany model Chuck Taylor. Converse "By You" dostępne jest od niedawna w Warszawie i pozwala na dowolne zaprojektowanie boków buta.